9
Woord vooraf
Het avondmaalsformulier behoort tot de rijkste schatten uit de erfenis
van deReformatie.Het is geschreven in een prachtige taal en stijl, terwijl
het hart van het Evangelie klopt in tal van woorden en uitdrukkingen.
Wij horen hier de ene Naam, die onder de hemel gegeven is, waardoor
wij moeten zaligworden.DeChristus der Schriftenwordt ons voor ogen
geschilderd als de Gekruisigde, Wiens bloed drupt op schuldverslagen
harten. Maar naast die ene Naam horen we hier ook van de twee wegen
en krijgen we onderwijs in de drie stukken. De drie hoofdthema’s van
de leer van de kerk krijgen hier ook hun plaats: geloof, gebod en gebed.
Uiteraard was de schrijver van dit boek bekend met het avondmaalsfor-
mulier. Vaak las hij het rond een avondmaalsbediening in zijn gemeente
met vreugde en ontroering.Na zijn bevestiging in zijn laatste gemeente,
de Christelijke Gereformeerde Kerk van Urk-Maranatha, die hij ook eer-
der gediend had, vroeg een jonge zuster van de gemeente hem om in de
leerdiensten in plaats van deHeidelbergse Catechismus het avondmaals-
formulier te gaan behandelen.Met enige aarzeling stemde hij daarin toe.
Hij heeft er geen spijt van gehad en in de gemeente getuigden velen dat
ze door het onderwijs in de prediking gezegend werden.
De preken over het avondmaalsformulier liggen ten grondslag aan dit
boek. Ze zijn omgewerkt en bewerkt tot het boek zoals u het in handen
hebt. Het is de hartelijke wens van de schrijver dat de lezer de schat van
dit formulier mag zien opengaan en dat die lezer gezegend zal worden
door het pastorale onderwijs dat de kerk van deReformatie aan ons heeft
doorgegeven. Het bevat het hart van het Evangelie, vol van diepe ernst
en rijke vertroosting, dat hier zo uitnodigend en waarschuwend klinkt:
‘Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood hadt moeten sterven.’
Urk, augustus 2011
ds. J. Westerink
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...17