13
‘Klopt,’ zegt meester Vogel. ‘Het thema is al bekend. Dat is
Senior Solutions, oftewel oplossingen voor senioren, voor
ouderen dus. De opdrachten die met de legorobots moeten
worden gedaan zijn ook al op internet terug te vinden. De
mat waarop de opdrachten, de missies, gedaan moeten wor-
den, verwacht ik een dezer dagen. Volgende week gaan we
een robotteam maken.
Zoals jullie weten is de Lego League is een wedstrijd met
lego robots. Elk jaar is er een ander thema. Het is de bedoe-
ling om een robot te bouwen die in tweeënhalve minuut
zoveel mogelijk opdrachten uitvoert. Die opdrachten heb-
ben te maken met het thema van dat jaar. Ook gaan we een
project doen waarin we een oplossing bedenken voor een
probleem dat met het thema te maken heeft.’
Gijs steekt zijn vinger op en begint meteen te praten: ‘Ik zit
toch zeker weten in het team?’
‘Jazeker. Jij, Tim en Jozien hebben vorig jaar al meegedaan
als robotbouwers en programmeurs. Jullie hebben nu erva-
ring, dus we kunnen jullie goed gebruiken in het robotteam.
Natuurlijk komen daar nog kinderen bij. Een paar uit deze
klas en een paar uit groep zeven, zodat zij ervaring op kun-
nen doen voor volgend jaar. Het is net een soort estafette.
We geven het stokje steeds door aan de volgende groep.’
‘Ik heb er zin in,’ roept Gijs. Zijn sproeterige gezicht straalt.
‘Ik zie het,’ lacht de meester. ‘De rest van de klas gaat aan
de slag met het project. Dat wordt een leuke uitdaging.We
moeten namelijk oplossingen zoeken voor een probleem
waar zestigplussers tegenaan lopen. We moeten maar eens
nadenken welke zestigplusser we kunnen vragen om met
ons mee te doen.’
‘Prinses Beatrix!’ roept David.
‘Prinses Beatrix?’ herhaalt Maartje verbaasd. ‘Hoe kom je
daar nou bij?’
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15