12
7. Zie L.G.M. Alting von Geusau,
Die Lehre von der Kindertaufe bei Calvin,
254. Vrijwel lijn-
recht tegenover de visie van Alting von Geusau staat hier de visie van W. Balke: ‘Wie stelt
dat inzake de kinderdoop de reformatoren gezwicht zijn voor de traditie van het pausdom,
miskent hun theologie.’ Zie W. Balke,
Calvijn en de doperse radikalen,
Amsterdam 1973,
224.
In de
eerste plaats
vormen de theologische opvattingen van Calvijn
een belangrijk oriëntatiepunt voor de gereformeerde traditie. Ken-
nisname van deze gemeenschappelijke historische bron kan wel-
licht leiden tot een meer uniform verstaan van de Schrift rondom
dit thema, en tot het overstijgen van onvruchtbare tegenstellingen
tussen de kerken onderling. Overigens betekent dit niet dat we
de visie van Calvijn a priori volledig willen laten samenvallen
met de Schrift zelf. Het ‘sola Scriptura’ van de Reformatie is
ook vandaag nog even actueel als in de zestiende eeuw, daarom
dienen ook Calvijns opvattingen voortdurend aan de Schrift zelf
getoetst te worden. Tegelijkertijd is dat niet de scopus van dit
dogma-historisch deel van deze studie.
Overigens menen we dat juist Calvijn zelf ook doordrongen is
geweest van dit principe als ‘Leitmotiv’, gelet op het feit hoeveel
moeite hij zich troost om zijn opvattingen over de kinderdoop
vanuit
de Schrift
te onderbouwen. De suggestie dat Calvijn de
leer van de kinderdoop slechts heeft willen handhaven vanuit de
continuïteitsgedachte van de (volks)kerk en gebondenheid aan
haar traditie, lijkt ons dan ook ongegrond te zijn.
7
In de
tweede plaats
is de historische situatie rondom Calvijn naar
onze overtuiging van groot belang in het licht van de genoemde
actuele vragen. Calvijns discussies met de kerk van Rome over
het aantal sacramenten - met de Lutherse traditie over de sacra-
mentsleer - en met de wederdopers in zijn verdediging van de
kinderdoop, maken duidelijk dat er hier verschillende parallellen
liggen met de actuele situatie en vragen. We kunnen daarom
instemmen met J. van Genderen: Calvijn blijft actueel en het
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11