11
6. Er is een enorme hoeveelheid biografische literatuur over Calvijn beschikbaar. Een nog altijd
goede inleiding is te vinden bij W.F. Dankbaar,
Calvijn zijn weg en werk,
Nijkerk 1957.
gereformeerde gezindte. Tussen kerken van gereformeerde signa-
tuur is er onderling een telkens weerkerende discussie over de
inhoudelijke betekenis van het sacrament van de kinderdoop en
het genadeverbond.
Opmerkelijk is vervolgens dat, in weerwil van de betreffende
discussie, in praktisch opzicht het sacramentele karakter van de
kinderdoop binnen de kerken van gereformeerde signatuur veel
minder geaccentueerd wordt dan bij het sacrament van het Heilig
Avondmaal het geval is. Hoewel bij elke doopdienst de gemeente
vanuit het klassieke gereformeerde doopformulier wordt voorge-
houden dat wij onze kinderen ‘niet uit gewoonte of bijgelovigheid’
mogen laten dopen, lijkt de praktijk ons hier niet altijd mee in
overeenstemming.
Een laatste aspect dat we willen noemen om de actualiteit van het
thema te onderstrepen, is de aantrekkingskracht van de evangeli-
sche beweging op (vooral jongeren uit) de kerken van de gerefor-
meerde traditie. Binnen evangelische kring wordt de kinderdoop
niet algemeen aanvaard. Toch vormt dit gegeven blijkbaar geen
struikelblok voor diverse mensen die vanuit kerken van gerefor-
meerde signatuur overgaan naar een evangelische gemeente, waarbij
sommigen zich ook laten herdopen na geloofsbelijdenis. Op grond
van deze ontwikkelingen rijst daarom de vraag of de waarde van
het sacrament van de kinderdoop binnen de gereformeerde traditie
nog wel (voldoende) gezien wordt. Gaat de gereformeerde traditie
in dit opzicht nog steeds in het spoor van de Reformatie?
We willen in het eerste deel van deze studie onderzoek doen naar
de opvattingen over het sacramentele karakter van de kinderdoop,
van de bekende Geneefse reformator Johannes Calvijn (1509-
1564).
6
De keuze voor Calvijn heeft verschillende aanleidingen.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11