Verloren en gevonden

14 Ten tweede. Wie wordt er met de vader bedoeld? Hierin schuilt een grotere moeilijkheid om te weten wat daarmee wordt bedoeld, omdat het Woord van God gewoonlijk de eerste Persoon van de Drie-eenheid de ‘Vader’ noemt, on- derscheiden van de andere twee Personen. Toch zijn er drie goede redenen waarom we dit moeten verstaan van Christus, de tweede Persoon in de Drie-eenheid. De eerste reden. Als we willen kijken naar de reikwijdte en de bedoeling van de gelijkenis, dan heeft die ons veel te zeg- gen. De tekst vertelt ons immers dat de schriftgeleerden en de farizeeën tegen Christus murmureerden, en zeiden: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen. Zij dachten dan ook dat Hij niet de Messias en de Zaligmaker der wereld kon zijn, als iemand die vaak in het gezelschap verkeerde van goddeloze en wereldsgezinde mensen. Om dit bezwaar en deze bedenking weg te nemen gebruikt Christus onze Heere de gelijkenis die we zojuist hebben gelezen, en zo doet Hij Zijn best om hun te laten zien hoe welkom mensen bij Hem zijn die weggelopen zijn, mensen die wulps en wellustig waren, als ze maar naar huis willen terugkeren en dan ook werkelijk zullen erkennen dat ze Christus nodig hebben. Christus wil laten zien dat Hij ten opzichte van zulke mensen de gezindheid van een vader heeft. Hij verwelkomt hen, even vriendelijk als de vader dit doet ten opzichte van zijn verloren kind dat alles wat zijn vader hem had gegeven om van te leven erdoor gebracht had, maar die berouw heeft van zijn verspilling, en in onderworpenheid en ootmoed naar huis, naar zijn vader terugkeert. De tweede reden. Dat Christus hier wordt bedoeld, laat zich duidelijk uit het volgende bewijzen. Deze gelijkenis is naar haar inhoud hetzelfde als de twee voorgaande gelijkenissen in

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==