Als de schaduw valt

12 kwellen en knagenaan zijnof haar tochal zo afgematte geest! Toch is het ookweer te gemakkelijk omvandeweeromstuit te bewerendat er geen sprake kanzijnvaneendergelijk verband tussen een ziekte en een concrete zonde. De Bijbel geeft ons er de voorbeelden van. Denk aan Mirjam, of aan Gehazi. Als daar sprake van is, kan het zo zijn dat bij de zieke daar zelf de ogen voor opengaan enhij of zij tot belijdenis énbekering van die concrete zonde komt. Laten wij het de zieke echter nooit opdringen, op het hart leggen of in demond! Alleen de Heilige Geest kan de geestelijke ogen openen. Als mensen die mee- levenhebbenwe indat opzicht voorzichtigheidengeestelijke fijngevoeligheid nodig. Hetisbelangrijktebeseffendatdeziekteookkansamenhangen met lichamelijke gebreken die van jongs af meegedragen zijn, of dat er bijvoorbeeld erfelijkheidsfactoren in het geding zijn. Bepaaldeaandoeningenhoudenverbandmetonvoldoendeof verkeerde voeding,met gebrek aanhygiëne endergelijke. Ook psychische factoren kunnen van betekenis zijn. En er is nog zoveel meer. Kortom, in heel veel gevallen is ziekte dus zeker niet te verklaren als een gevolg van persoonlijke zonden. De geschiedenis van de blindgeborene in Johannes 9 is in dat op- zicht bijzonder leerzaam. De vraag van de discipelen geeft te denken,hetantwoordvanJezusnogmeer.Dediscipelenzijnvan gedachtedatereenrechtsreeksverbandistussendehandicap van deman en een concrete zonde. Het is voor hen geen vraag of er sprake is van een zonde waaruit zijn gebrek te verklaren valt, maar alleen wie voor die zonde verantwoordelijk is: de man zelf of zijnouders. DeHeere Jezuswijst deze vraag echter nadrukkelijk terug. Niet een concrete zonde is de verklaring

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==