8
andereonderwerpen: landenofdieren.Dankunnendekleuters
over de kinderboerderij werken, een andere groep over het
dierenasiel en wij over de manege natuurlijk…’
‘Maar de juffen en meesters hebben het milieu gekozen,’ zegt
Luuk.
‘Ja, en onze groepen gaan over afval werken,’ zegt Fleur.‘Maar
afval is vies en stinkt.’
Luuk kijkt naar zijn zus.‘De juf heeft gezegd dat we in de krant
naar foto’s moeten speuren die met afval te maken hebben.
Ik heb al twee foto’s gevonden.’
Fleur wordt nieuwsgierig. ‘Wat voor foto’s?’
Luuk wijst trots in de krant. ‘Dit is een foto uit Amsterdam.
Daar is een feest geweest. Moet je kijken wat mensen daar op
het plein gooien. Flessen, blikken, plastic…’
‘Nou ja,’ zegt Fleur. ‘Echt aso.’
Luuk pakt een schaar en knipt het plaatje uit. ‘Geef de lijm-
stift eens aan?’
Fleur pakt de lijmstift. ‘Waarom plak je de foto in je dieren-
schrift? Deze foto heeft toch niets met dieren te maken?’
‘O nee?’ zegt Luuk. ‘Let maar eens op.’
Luuk pakt de andere foto. Daarop staat een ooievaar met een
plastic zak om zijn kop.
‘Oh,’ zegt Fleur geschrokken.
‘Afval heeft ook met dieren te maken,’ vertelt Luuk. ‘Er kan
zomaar een ekster op het plein in Amsterdam landen omdat
hij een boterhamzakje ziet met een boterham erin. Dan eet
hij ook het plastic op en kan hij stikken.’
‘Dat is erg,’ zegt Fleur geschrokken.
‘Ja, dat heeft de juf verteld,’ zegt Luuk.
‘Onze meester heeft nog niets verteld,’ zegt Fleur. ‘Wij gaan
pas maandag met het project beginnen.’
‘Wij zijn al een paar dagen bezig,’ zegt Luuk. ‘Onze klas vindt
het heel gaaf.’
Fleur grinnikt. ‘Onze meester heeft verteld dat hij weer iets
1,2,3 5,6,7,8