Paspoort van het Koninkrijk

12 ongedoopt te laten. Voor we ingaan op de betekenis van deHeilige Doop en de vraag aan wie de Doop mag worden bediend, een belangrijke opmer- king vooraf. De kern van de bijbelse boodschap is dat het bloed van Jezus Christus van alle zonden reinigt (vgl. 1 Johannes 1:7). Het kruis van Jezus Christus is dan ook de hoofdinhoud van de prediking. Aan Jezus Christus krijgen we alleen deel door persoonlijk geloof. Het geloof is een gave die door God wordt geschonken. Zo komen we bij de noodzaak van wedergeboorte. Een waar christen ben je niet omdat je ouders christen zijn, of omdat je tot de kerk behoort, maar omdat je door de werking van Gods Geest bent wedergeboren tot een levende hoop (vgl. 1 Petrus 1:3). De plek die het kruis vanChristus en de geloofsgemeenschapmet Hem, gewerkt door de Heilige Geest, hebben, mag nooit wor- den ingenomen door thema’s zoals de sacramenten, verbond of verkiezing.Wanneer dit gebeurt, staan ze niet meer in het juiste verband, zelfs al worden er geen onware dingen over genoemde thema’s gezegd.Naarmijn diepe overtuiging is in discussies over genoemde thema’s meer dan eens te weinig expliciet verwoord dat zij ondergeschikt zijn aan de boodschap van verzoeningmet God door Christus’ bloed en door het geloof in Hem. Het is al- lereerst van belang dat wat wij zeggen de toets van de Schrift kan doorstaan. Tegelijkertijd moet echter de rangorde van accenten met die van de bijbelse boodschap overeenkomen. Ik denk hierbij ook aan de woorden van Paulus: ‘Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; nietmet wijsheid vanwoorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeldworde’ (1 Korinthe 1:17). De Anglicaanse predikant John Newton zei eens tegen een baptistenpredikant dat er een tekst in het Nieuwe Testament was waarover hij wel

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==