17
C A L V I J N
E N
Z I J N
W E R K
Calvijn en zijn werk
E
R ZIJN TALLOZE SCHOLEN naar
hem vernoemd en veel boeken over hem
geschreven: Johannes Calvijn (1509 – 1564). Hij
wordt geboren in Frankrijk, in een gezin met
zes kinderen. Eerst krijgt hij thuisonderwijs,
later studeert hij aan een soort jongensschool in
Frankrijk.
Calvijns vader weet het wel: zijn zoon moet
priester worden. Maar door omstandigheden
begint hij toch een studie rechten in Orléans,
die hij in 1532 met succes afrondt. In deze
tijd verandert zijn naam van Jehan Cauvin in
Iohannes Calvinus, een Latijnse variant van Jean
(John) Calvin, zoals de Fransen en Engelsen hem
noemen. De Nederlanders zeggen Johannes
Calvijn.
Twee jaar na zijn afstuderen breekt Calvijn
openlijk met de Rooms-Katholieke Kerk en
wordt hij een aanhanger van de Reformatie, die is
begonnen in Duitsland met Maarten Luther. Een
jaar daarvoor heeft de overheid al een vermoeden
van Calvijns verandering. De machthebbers
moeten er niets van hebben en vervolgen de
aanhangers van de Reformatie. Calvijn vlucht
uit Parijs en belandt na veel omzwervingen in
het Zwitserse Basel. Dit is de plek waar de eerste
versie van zijn levenswerk verschijnt, de
Institutie
.
In dit boek uit 1536 lees je vooral over de Wet,
het geloof, het gebed en over de sacramenten.
Je vraagt je misschien af waarom Calvijn dit
boek wil schrijven. Hij zegt er zelf over: ‘Mijn
bedoeling was slechts enkele elementaire zaken
door te geven tot vorming in de ware vroomheid
van hen die door een zekere ijver voor de
godsdienst geraakt worden. Eerst en vooral zette
ik mij tot dit werk ten dienste van onze Franse
landgenoten, want ik besefte dat zeer velen
hongerden en dorstten naar Christus, maar ik zag
dat er slechts heel weinigen waren die werkelijk
een iets meer dan oppervlakkige kennis van Hem
bezaten. Dat dit mijn voornemen geweest is,
getuigt het boek zelf, want het is opgezet om
op een eenvoudige en ongekunstelde manier
onderricht te geven.’
Als je de
Institutie
goed leest, vallen je vier
belangrijke elementen op. Vroomheid, religie,
de zogeheten heilsleer en de manier van
godsdienstonderwijs: dat zijn de zaken waar het
om draait bij Calvijn. Niet alleen in het boek dat
hij schrijft, maar ook in zijn leven.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15