10
      
      
        ‘
      
      
        Môgge…’ roept hij, terwijl hij zich naar de ruimte haast waar
      
      
        zijn zwemvest en nog wat andere dingen liggen.
      
      
        Buiten stopt nog een auto. Het is Paul, de piloot die deze nacht
      
      
        net als Piet stand-by
      
      
        2
      
      
        is.
      
      
        In de deur van de VVU ruimte
      
      
        3
      
      
        lopen ze elkaar bijna klem. Piet
      
      
        doet een stap terug en laat Paul voorgaan.
      
      
        ‘
      
      
        Wat een tijd,’ moppert Paul.
      
      
        ‘
      
      
        Wat je zegt,’ grijnst Piet terug.
      
      
        Nu hij even buiten is geweest en hij zich licht gespannen voelt
      
      
        wordenvoordekomende inzet, isdeslaaphelemaal verdwenen.
      
      
        Snel loopt hij evenmet een zaklamp rond de wachtende heli en
      
      
        controleert enkele belangrijke onderdelen.
      
      
        Dan opent hij de rechterdeur en schakelt op het instrumenten-
      
      
        paneel de boordspanning in. Er springen enkele lichtjes aan en
      
      
        er klinkt een licht gezoem in de cockpit.
      
      
        Ook Paul komt aangerend met een helm in de hand en zijn
      
      
        zwemvest om.
      
      
        Hij gaatmeteenopde stoel rechts voorinzitten.Hij zet zijnhelm
      
      
        op en gespt hemonder zijn kin vast. Dan zet hij schakelaars om.
      
      
        Meteen klinkt er uit de motor een hees, aanzwellend geluid.
      
      
        Even later beginnen de hoofdrotor en de kleine staartrotor te
      
      
        draaien. Eerst langzaam, maar dan steeds sneller.
      
      
        Piet stapt in en gaat links van de vlieger zitten. Nog geen twintig
      
      
        minuten nadat de pieper van Piets nachtkastje duikelde, zijn ze
      
      
        los van de grond.
      
      
        Paul meldt via de radio het vertrek van de H-75
      
      
        4
      
      
        . ‘
      
      
        Spaniel 75
      
      
        5
      
      
        2.
      
      
        Oproepbaar.
      
      
        3.
      
      
        Ruimte waar de VliegVeiligheidsUitrusting ligt opgeborgen.
      
      
        4.
      
      
        Registratiecode van een Alouette.
      
      
        5.
      
      
        Code waarmee een SAR heli wordt opgeroepen of waarmee de heli zich meldt en die
      
      
        wordt gebruikt wanneer er een gewone of patiëntenvlucht wordt uitgevoerd.