12
‘
En nu bijna vakantie. Ik wil nog een paar dingen doen,’ zegt de
meester. ‘Ik verwacht de vader van Justine zo dadelijk nog even
op school, die gaat een paar leuke groepsfoto’s van ons maken, als
herinnering aan dit jaar.’ Meester Jos kijkt op zijn horloge. ‘Ik had
’
m eigenlijk al verwacht…’
Justine steekt haar vinger op. ‘Hij is meestal wat te laat, hoor,’ zegt
ze. ‘We kunnen beter eerst wat anders gaan doen.’
‘
Ja, we gaan nog meer spelletjes doen,’ roept Jan-Jaap.
‘
Het tweede dat ik graag wilde doen…’ roept de meester boven het
kabaal uit, ‘…is een rondje maken langs alle kinderen. Je mag het
leukste moment uit het schooljaar noemen. En daarna vertel je
gelijk of je nog plannen voor deze vakantie hebt, oké? Lilian, wil
jij beginnen?’
‘
Jahoor,’ zegt ze. ‘Mijn leukstemoment…?’ Ze kijkt nadenkendnaar
boven. ‘De eerste dag dat ik bij jullie in de klas kwam, vlak voor de
kerstvakantie, was wel bijzonder.’
‘
O ja, toen deed de verwarming het niet,’ roept Kathy.
‘
En toen gingen we overal in de school dingen opmeten omwarm
te blijven en daarna mochten we sneeuwpoppen maken.’
‘
Ja, en Thomas ging toen hui…’ Geschrokken houdt Marco zijn
mond.
‘
Ja Marco, bedankt!’ roept Justine.
Thomas herinnert zich die dag nog goed. Tijdens het sneeuwbal-
lengevechtmoest hij aanhet ongelukvanzijnbuurmandenken.Hij
was toen helemaal overstuur door de meester naar huis gebracht.
‘’
t Geeft niet, Marco,’ hoort Thomas de stem van de meester. ‘Dat
is inderdaad ook gebeurd. Soms ligt leuk heel dicht bij niet-leuk.’
‘
Wij gaannaar Leuk, meester,’ zegt Anco ertussendoor. Demeester
kijkt hem verbaasd aan.
‘
Dat is een dorpje in Zwitserland.’
‘
O, leuk,’ zegt Justine. ‘En ligt het dan vlakbij Niet-Leuk?’
De meester schudt zijn hoofd. ‘Het is maar goed dat het bijna