Geloof en vrucht

20 vrijmoedigheid gebruikende, zeiden: Het was nodig dat eerst tot u hetWoordGods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, zie, wij keren ons tot de heidenen’ (vs. 46). Daarna pas volgt de verwijzing naar de grond der zaligheid, namelijk Gods verkiezende liefde: ‘En er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven’ (vs. 48). Dit is de bijbelse volgorde, waarbij de Heere alle eer ontvangt en de zondaar alle verontschuldiging ontnomen wordt. Bekend zijn de woorden van de apostel Johannes: ‘En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben’ (1 Joh. 3:23). Bekend is een drietal preken over deze tekst van de godzalige Schotse predikant Hugo Binning; ze zijn zeer lezenswaardig. 3 De Dordtse Leerregels zijn hier ook duidelijk in, als zij stellen: ‘Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken enmensen tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof ’ (DL II, art. 5). Kortom: wanneer wij onder deWoordbediening verkeren, komt tot ons de welmenende roepstem van God. Hij roept ons tot bekering en geloof in de Gekruisigde, de Jood een ergernis, de Griek een dwaasheid, maar dien die gelooft is Hij de Kracht en de Wijsheid Gods. Voor bijbels en evenwichtig onderwijs in de leer van de roeping en verkiezing, wil ik opnieuw verwijzen naar de Dordtse Leerregels, hoofdstuk III/IV, artikel 8-10. God heilige dit onderwijs aan ons hart, opdat wij tot Hem leren roepen om waarachtige bekering en geloof. Hij, Die ons al zo menigmaal geroepen heeft, schenkt het om niet, uit louter genade. 3. H. Binning, Keurstoffen, 22 preken , Houten 2000, blz. 15-38.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==