10
3. Zo verwoordt de bekende
Heidelbergse Catechismus
dit in vraag en antwoord 74.
4. We gaan in ons verdere onderzoek uit van de gereformeerde sacramentsopvatting, waarbij het
sacrament gegeven is tot versterking van het geloof. Met het spreken over het
sacramentele
karakter
van de Heilige Doop bedoelen we dus de vraag hoe het sacrament van de doop
het geloof versterkt.
5. In ons onderzoek wordt voortdurend de term
kinderdoop
gehanteerd. Die term kan een
onjuiste suggestie oproepen. We bedoelen daarmee niet te zeggen dat de doop van kinderen
(zuigelingen) een (wezenlijk) andere doop is dan de doop van volwassenen. Er is slechts één
doop, die zowel aan volwassenen als kinderen gegeven wordt. In ons onderzoek willen we
ons echter specifiek richten op de doop van kinderen en de gronden daarvan. Vanwege die
reden, en vanwege het feit dat de term kinderdoop breed aanvaard is, blijven we de term
gebruiken na deze toelichting.
de Heilige Doop gegeven aan de gelovigen en hun kinderen, op
grond van het genadeverbond (Gen. 17:7). Vanuit de overtuiging
dat het Oude en Nieuwe Testament samen het ene Woord van
God vormen, én vanuit de overtuiging dat de oudtestamentische
besnijdenis onder de nieuwe bedeling is vervangen door het teken
van de doop, worden ook de kleine kinderen van de christelijke
gemeente gedoopt. Zij zijn immers in het verbond van God en in
Zijn gemeente begrepen, en horen daarom gedoopt te worden.
3
Bij een verdere doordenking van het sacramentele karakter van
de Heilige Doop is goed voorstelbaar dat een volwassen persoon
die tot geloof komt, versterking van dit geloof ontvangt vanuit
het sacrament van de Heilige Doop.
4
Bij de kinderdoop rijzen echter allerlei vragen rondom dit sacra-
mentele karakter ervan.
5
Wiens geloof wordt versterkt door de
kinderdoop? Het geloof van de gemeente, of dat van de dopeling?
Kan een zuigeling al geloven?
Of kan het sacramentele karakter van de kinderdoop door het
betreffende kind ook a-posteriori ervaren worden? Dit zijn slechts
enkele voorbeelden van vragen die rijzen rondom dit sacramentele
karakter van de kinderdoop. Er zouden nog vele vragen aan toe
te voegen zijn.
Het thema van de kinderdoop is een brandend actueel thema,
in diverse sectoren van kerk en theologie. En zo ook binnen de
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11