Van kind tot kind

18 Het onderwijzende deel valt in tweeën uiteen, namelijk: a. de leer van de Heilige Doop (r. 1-45). Dit deel leert ons wat de Schrift zegt over de Doop in het algemeen. Het is dan ook precies hetzelfde als het onderwijzende deel van het formulier voor de volwassendoop. b. De leer van de kinderdoop (r. 46-66). In dit deel wordt de actuele vraag of de kinderdoop wel is naar de Heilige Schrift in bewonde- renswaardige beknoptheid en helderheid beantwoord. Het liturgische deel valt in vijf delen uiteen, namelijk: a. inleiding tot het gebed (r. 67-69) b. het gebed om de Heilige Geest (r. 70-89) c. de vermaning aan de ouders (r. 90-111) d. de bediening van de Heilige Doop (r. 112-114) e. het slotgebed (r. 115-133) De komende hoofdstukken willen we regel voor regel met je doorne- men.Hopelijkmag zo het formulier wat dichterbij je gebracht worden; mag je door de inhoud aangesprokenworden, zodat je eraan verbonden zult worden. Ook jouw naam is eenmaal verbonden met de Naam van de Drie-enige God. Ook voor jou is eenmaal het formuliergebed door je ouders en de gemeente gebeden. Vragen/opdrachten 1. Wat is de bedoeling van een liturgisch formulier? 2. Waarom is de onderwijzing uit de Schriften voor de kerk van de Reformatie zo wezenlijk? 3. Waarom is dit bijbelse onderwijs in een tijd waarin de kinderdoop bekritiseerd wordt zo actueel? 4. Welk gevaar schuilt in steeds maar weer (horen) lezen gedurende vier eeuwen? 5. Onderteken je weleens een formulier dat je niet gelezen hebt? Wat wil daarmee gezegd zijn? 6. Geef de tweedeling van dit formulier aan. Graag met regelnummers. 7. Hoe zijn deze twee delen weer onder te verdelen? Graag met regelnummers. 8. Wanneer je de onderdelen van het formulier op bladzijde 18 bekijkt, ontbreken daar letterlijk het goede gebruik van toespreken en toezingen. Wat vind je ervan dat deze twee juist de meeste belangstelling trekken?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==