9789033130946

17 zo oneindig ver overtreffen, zou zijn in stilheid neer te zitten en zich erover te verwonderen, en bovenal in de immense grootheid en onein- dige verborgenheid van wat wij geloven zulk een zoetheid te proeven, dat het de ziel méér kan verrukken over datgene wat onbekend is dan al de volmaaktheden van de wereld – die tot de bodem gekend en gezien worden – vermogen te doen. Deze leer van de heiligeDrie-eenheid is vanaf het begin van dewereld verspreid, zelfs onder de heidenen, overgeleverd door de eerste vaders of deHebreeën aan naburige volken.Daaromzeggen zij vele Goddelijke dingen over dat oneindige Opperwezen, Die de grondslag van de gehele schepping is, en daarover dat Hij alle dingen door ZijnGoddelijkWoord heeft geschapen, en dat Zijn gezegende Geest de eenheid en band van die beide is en van alle andere dingen. Bekend is welke verborgenheden de navolgers van Pythagoras hebben bespeurd in het getal drie, welk een volmaaktheid zij zich indachten dat erin was. Zóveel werd onthuld dat het óf hen niet te verontschuldigen deed zijn 2 óf de wereld voorbereidde om zonder aarzeling het licht te ontvangen wanneer het duidelijk zou worden geopenbaard. Het wordt algemeen voor juist gehouden dat dit eeuwige Woord Zijn geboorte heeft van het oneindige verstand vanGod, weerkaatsende Zijn eigen meest absolute en volmaakte Wezen, hetgeen geïllustreerd kan worden door een gebrekkige vergelijking met ons, schepselen, die om enig ding te begrijpen ons in ons verstand een inwendig woord of beeld van het voorwerp vormen, enige voorstelling en gelijkenis vanwat wij begrijpen. En dit is volkomener dan enig uitwendig onder woorden brengen kan zijn. Wij hebben dus een zwak en eindig begrip van het handelen van de oneindigewijsheid vanGodwaardoorHij Zichzelf kent, en waaruit als het ware voortvloeit het volmaakt wezenlijke beeld en de uitgedrukte hoedanigheid van Zijn GoddelijkWezen; en daaromwordt de Zoon ‘het Woord Dat bij God was’ genoemd, en ‘deWijsheid’ van de Vader, omdat Hij als het ware de geboorte van Zijn verstand is, en niet slechts het beeld van Zijn eigenWezen, maar het denkbeeld waarin Hij 2. Zie Romeinen 1:20.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==