9789033130366

10 In hoofdstuk 5 wordt nader ingegaan op het begrijpen van GodsWoordengebod.Hetgaatdanvooraloverdespecifieke problemendiemensenmet autisme kunnenervarenbij het begrijpen en toepassen. De hoofdstukken 6-10 zijn gewijd aan het onderwerp autisme en de kerkelijke gemeente. Ter sprakekomen:dekerkdienst,decatechisatie,hetjeugdwerk en het pastoraat. Het slothoofdstuk, hoofdstuk 11, bevat aanbevelingen voor de kerkelijke gemeente. In deze uitgave wordt met name gesproken over kinderen en jongeren. De reden hiervoor is dat vorming van mensen vooral in de jeugdjaren plaatsvindt. Dat sluit niet uit dat volwassenen tegendezelfde problemen aan kunnen lopen. Met enige regelmaat staat eengedeeltecursief gedrukt. Dit zijn ervaringen vanuit de praktijk. De namen van de betrok- kenen zijn gefingeerd en de feiten zijn zoweergegeven, dat ze niet zijn te herleiden tot specifieke personen. Verder is een aantal keren tekst in een kader geplaatst. De ene keer is dat achtergrondinformatie en de andere keer een concrete toepassing van het beschrevene. Autisme kan vanuit verschillende (wetenschappelijke) in- valshoeken benaderd worden. Er bestaan verschillende verklaringenengedachtendiesomstegengesteldaanelkaar zijn. Dat laat zien hoe complex de problematiek is. Tegelij- kertijdmaakt dit voorzichtig ommet een zekere stelligheid zaken weer te geven. Toch ontslaat dit niet van de plicht mensen te informeren. Deze uitgave is daarom gebaseerd op ervaring vanuit de praktijk, waarbij geprobeerd is een koppeling te maken met verschillende wetenschappelijke inzichten. Een wis- selwerking tussen ‘theorie’ en ‘praktijk’.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==