Onder het Woord

17 1. Een gedenkdag De zondag als dag omnaar de kerk te gaan, dat vraagt allereerst onze aandacht. Het vierde gebod van de Tien Geboden en de uitleg daarvan in deHeidelbergse Catechismus helpt ons in een begripsbepaling. Gedenk! Het vierde gebod begint opmerkelijk genoeg anders dan bijna alle andere geboden. Met uitzondering van het vijfde gebod beginnen de geboden met: gij zult, of: gij zult niet. Het vierde gebod begint niet met: gij zult, of: gij zult niet. Nee, het is: Gedenk! ‘Gedenk de sabbatdag, dat gij díé heiligt!’ Gedenken, daarin klinkt het woordje ‘danken’. Er zit ook iets in van ‘herdenken’. Dus iets wat gevíerd wordt. Dát doen we op de rustdag of sabbatdag. De rustdag hebben we niet te danken aan de sociale voorzieningen of aan de vakbonden,maar aan onze Schepper. De zondag is dus niet in de eerste plaats een opgave, maar een gave! Het heerlijke scheppingsgegeven van arbeid en rust, zes dagen arbeid en één dag rust, staat helaas onder constante druk.Napo- leon schijnt geprobeerd te hebben om de week van zeven naar tíen dagen te rekken, maar spoedig bleek dat helemaal niet te werken. Nee, dat hoogmoedige en onheilige gekunstel van de mens met het majestueuze Godswerk is tot falen gedoemd ... Zes dagen, en de zevende dag, zo heeft God het bepaald. Het tornen aan die zes dagen én aan die zevende dag is nog

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==