Verborgen zegen in beproeving en kruis

23 De Heere beproeft de genade van de lijdzaamheid. De lijd- zaamheid is nogal eens een genade waaraan voorbijgezien wordt. Bij genade denkenwe vaak eerst aan geloof en bekering, rechtvaardiging en heiliging. Maar de Heere zegt: ‘Gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, de wil van God gedaan heb- bende, de belofte moogt wegdragen’ (Hebr. 10:36). De Heere gebruikt wegen van kruis en strijd om te oefenen in lijdzaamheid. Paulus wenst het de Thessalonicenzen toe: ‘Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God en tot de lijdzaamheid van Christus’ (2 Thess. 3:5). In de weg van de lijdzaamheid van Christus worden Zijn voetstappen gedrukt en aanvaardenwij het kruis in ons leven als eenmiddel inGods hand om ons dicht bij Hem te houden. Aansporing tot gebed Uit het woord van Petrus zagen we dat de Heere vooral het geloof beproeft: ‘De beproeving uws geloofs, die veel kos- telijker is dan van het goud, hetwelk vergaat ...’ Waarom is beproeving kostelijker dan goud? Omdat het aanspoort tot bidden en smeken aan de troon van Gods genade. De Heere gebruikt verdrukking en kruis om ons te brengen tot het aanroepen van ZijnNaam.Het gebed als de ademtocht van de ziel wordt immers geoefend in de weg van geheiligde beproeving. Juist in tijden van strijd en aanvechting herleeft het gebed. Ook Gods kinderen kunnen vaak zo uit gewoonte bidden. Echter, wanneer de Heere beproeving zendt, wordt de gebedssleur doorbroken enwordt het ware kindergeschrei weer gehoord. Dan is er opnieuw het ware aanroepen van de Heere, het aanhouden aan de troon van Gods genade. Er is weer het behoeftig en onwaardig buigen aanZijn voeten,waar-

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==