Op de leerschool van het gebed

13 - 1 - D e leerschool van het gebed Want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort. Romeinen 8:26b G eliefde lezer, wanneer wij in deze meditaties uw aandacht wensen te bepalen bij het gebed, dan betreden wij de plaats waarvan de Heere tot Mozes zegt: ‘Trek uw schoenen uit van uw voeten; want de plaats waarop gij staat, is heilig land’ (Ex. 3:5). Gods Woord vermaant ons niet alleen te bidden, maar de Heere heeft ook recht op ons gebed. Jezus geeft daartoe Zelf de opdracht in Lukas 11: ‘Bidt en u zal gegeven worden’ en in 1 Thessalonicen- zen 5 schrijft Paulus: ‘Bidt zonder ophouden.’ Hier is geen sprake van ‘gebedsdwang’, maar van een gewillig en vrijwillig uitgaan met een Izak in het veld. Het gebed wordt in het leven van de oprechte bidder een levenskwestie, een ademtocht. Wanneer het God behaagt de mens van dood levend te maken, vergaat het hemgelijk Paulus, vanwie de engel tot Ananias getuigt: ‘Want zie, hij bidt.’Het gebed is de thermometer van het geestelijk leven. Kwijnt het gebed, dan kwijnt het geloofsleven. Wat is eigenlijk bidden? Calvijn geeft hierop een helder en Schrif- tuurlijk antwoord, namelijk: ‘Het is een naderen tot God in Chris- tus en ons smeekschrift neerleggen aanZijn troon.’Daarvan schrijft Paulus aan de gemeente van Filippi: ‘Laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken,met dankzegging bekendworden bij God.’ Wanneer dan ook op zulk een wijze de ziel mag worden uitgestort voor een alwetendGod, duldt dit geen aanwezigheid van een derde.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==