De bekering van Saulus ten voorbeeld gesteld

11 Ten geleide M ij is gevraagd omdeze overdenkingen van een Ten geleide te voorzien. Al is het met schroom, we willen aan dat verzoek graag voldoen van- wege de waarde van deze overdenkingen. Ds. I. Kievit heeft in het Gerefor- meerd Weekblad in de jaren rond 1932 meditaties geschreven over het leven van Saulus van Tarsen. Aan zijn geestelijke zoon Timotheüs heeft de apostel Paulus geschreven: ‘Maar daarom ismij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus inmij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven’ (1 Tim. 1:16). Ten voorbeeld gesteld. Wat deze enkele woorden betekenen, legt ds. Kievit als volgt uit: ‘Zo heeft de Heere Paulus bekeerd. Hij stelde hem tot een apostel om Zijn Naam te dragen onder de heidenen en voor de koningen en stadhouders en voor de kinderen Israëls. Hij was een uitverkoren vat. Doch in dit Schrift- woord leert hij ons verstaan dat de Heere ook nog een andere bedoeling had in de toebrenging van Saulus van Tarsen. De Heere stelde hem ten voorbeeld . Hij is een helder en scherp belijnd patroon van het werk van vrije genade. (...) Het grondwoord wijst ons zeer bepaald op de gedachte van een patroon. Een voorbeeld door God eens en voor altijd gesteld.’ Helder en klaar verklaart ds. Kievit wat dat patroon is. In liefde en ernst wor- den alle gronden ontnomen die wij zo gemakkelijk kunnen aandragen, als hij schrijft: ‘Menigeen bouwt op vroomheid, opvoeding, kerkgang, ijver voor de waarheid, aandoeningen, een versje dat in gedachten kwam, of een tekst, en dan heeft men ook al een belofte gehad. En u walgt van de vijandschap die in het kleed van de vroomheidwordt verborgen. Jamaar, zowordt mij tegemoet gevoerd, dat is toch niet uit mijzelf? Dat is juist de vraag. Zeker staat ook het inkomen van een tekst of vers in de gedachten onder het voorzienig bestel van

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==