Toegaan tot de troon der genade

19 verzoendeksel – ze zijn alle te vinden in Christus Jezus, Die Zijn volk voor God vertegenwoordigt en het aan Hem voorstelt. Hij heeft voor heel Zijn Israël een volkomen verzoening aangebracht.Hij verklaart aan Zijn Kerk de gehele zaligmakende wil van God, die Hij van Zijn Vader heeft gehoord en ontvangen. Hier, in deze brief en in deze tekst,wil de apostel dat allen die inChristus geloven, zullen weten dat de nieuwtestamentische troon der genade in wezen dezelfde is als het oudtestamentische verzoendeksel, en dit zeer verre te boven gaat. De waarheid waarover ik wil spreken, is deze: In het Evangelie is God gezeten op een troon der genade, en van daaruit roept en nodigt Hij zondaars om tot Hem te komen. ‘Laat ons daarom toegaan tot de troon der genade’ betekent heel zeker: Laat ons nu toegaan tot God, Die op een troon der genade gezeten is. We moeten maar het onderwijs en de bemoediging aannemen om tot God te gaan, omdat Hij op een troon der genade gezeten is. Bij het behandelen van dit punt van de leer wil ik graag drie dingen laten zien. Ten eerste. Wat deze troon der genade is, en hoe deze onderscheiden is van andere tronen van God, waarover in het Woord wordt gesproken. Ten tweede. Waarom wordt het een troon, een troon der genade genoemd? Ten derde. Wat het is om tot deze troon toe te gaan. Ten eerste. Wat is deze troon der genade, en hoe is deze onderscheiden van andere tronen van God, waarover in het Woord wordt gesproken? Deze andere tronen wil ik eerst noemen, om misverstanden te voor- komen. We zien dat er veel gesprokenwordt over een troon der heerlijkheid: een troon van dewezenlijke, onbevattelijke heerlijkheid vanGod.Geenmens kan tot die troon naderen. Hierover spreekt de apostel in 1 Timotheüs 6 vers 16: ‘...Die een ontoegankelijk licht bewoont, Denwelken geen mens gezien heeft noch zien kan.’ Dit licht is wonderbaar. Hoe meer

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==