In gesprek met Jezus

11 zaken, is de beschrijving van Johannes geheel anders dan de drie synoptische beschrijvingen. Johannes zegt niets over de geboorte en de kinderjaren van Jezus, de verzoeking in de woestijn, de verheerlijking op de berg, de profetie omtrent Jeruzalemen de instelling van het Avondmaal.Hij beschrijft ook maar enkele wonderen en gelijkenissen. Johannes beschrijft wel veel gesprekken die Jezus gevoerd heeft.We kunnen denken aan het gesprekmet Nicodémus, het gesprek met de Samaritaanse vrouw, met Maria en Martha (de zusters van Lazarus),met Petrus bij zijn herstel- ling als apostel en de lange en uitvoerige gesprekken met de Joden, de Farizeeën, de schriftgeleerden, de oversten, de Sadduceeërs en andere geestelijke leiders van Israël. Juist op die gesprekken wil ik mij richten. Het is een wat onbekend terrein, maar deze gesprekken bevatten diepe, rijke, geestelijke zakendie vooral lichtwerpenopde persoon van Jezus enZijnwerk.Het hoofdstuk dat wewillen bespre- ken, Johannes 5, handelt niet alleen over Jezus’ legitimatie om te zeggen wat Hij zegt en te doen wat Hij doet. De kern vandit gesprekmet de Jodenbestaat uit demededelingendie Jezus doet over de verhouding tussen de Vader en de Zoon. Wekrijgenals hetware een inkijk indediepste verborgenheid in het Godsbestaan. Dat is de essentie van dit hoofdstuk. En dat maakt dit hoofdstuk ook zo belangrijk. Een genezing op de sabbat Johannes vermeldt maar enkele wonderen van Jezus. En dan nog staat het wonder niet in het middelpunt, maar het gesprek met mensen dat daaruit voortvloeit. Dit is ook het geval bij de genezing van de lamme man bij het badwater Bethesda.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==