Zonder enige twijfel

22 onmiddellijk gezag. Het diende zichzelf aan en het kreeg door zijn inhoud gezag en al heel vroeg werd op synoden die in Nederland gehouden zijn, de confessie genoemd. Men vroeg ook al spoedig van de predikanten onder- tekening van de confessie. Dat is een belangrijke zaak geweest. Er liepen natuurlijk onder die predikanten ook heel wat ex-priesters rond, die hier en daar een stichtelijk woord spraken. Er zijn gevallen bekend van predikanten die tientallen jaren in hun dienst waren en die bijvoorbeeld niet wisten wie het Hooglied geschreven had, of die nog nooit van de Catechismus hadden gehoord. Door deze onkunde waren er vele ketterijen in omloop en vandaar dat men al spoedig heeft gezegd dat elke predikant de geloofsbelijdenis moest ondertekenen als akkoord van gemeenschap, zodat we weten wat we aan elkaar hebben. Op de Dordtse Synode in 1618-1619 is de tekst van de Geloofsbelijdenis vastgesteld en geijkt. Vraag: Waarom wordt er in onze gemeenten alleen over de Heidelbergse Catechismus gepreekt en niet over de andere belijdenisgeschriften? Antwoord: Dat komt omdat de Dordtse Synode heeft vastgesteld dat dat moet, namelijk dat in de middagdiensten van de kerken uit de Heidelbergse Catechismus zal worden gepreekt. De Synode was niet de eerste. Als u het Kerkelijk Handboekje in huis hebt –waarvoor ds.Kersten zijn best heeft gedaan om dat uit te geven – kunt u daarin vinden dat al eerder de eis tot catechis- musprediking werd gesteld. Soms staan daar heel opmerkelijke dingen bij die artikelen, bijvoorbeeld: als het gehoor van de predikant terugloopt tot alleen zijn vrouw en kinderen, moet hij toch de Catechismus blijven predi- ken, alleen voor zijn gezin. Kunt u nagaan hoe het er soms uitzag in kerkelijk Nederland! Een ander voorbeeld, dat mij altijd getroffen heeft: de dienaar desWoords zal erop toezien dat de catechismusprediking niet langer dan een uur duurt, opdat de magen der toehoorders niet bedorven worden. Dat zijn van die zinnen die onze vaderen in hun synoden zo uitspraken en waaraan wij ons proberen te houden. Overigens is het nut van lidmatencatechisaties als deze dat dan de andere belijdenisgeschriften behandeld kunnen worden. Ik geloof dat wanneer een kerkverband de catechismusprediking gaat nalaten, dit het begin is van het eind. Men ziet dat waar dit nagelaten wordt, het verkeerd gaat met de kerk. inleiding

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==