Zonder enige twijfel

17 tot de Zuidelijke Nederlanden. Guido de Brès werd rooms opgevoed. Hij kwam tot bekering door het lezen van de Bijbel. Dus niet door het lezen van hervormingsgeschriften of de preken van de hervormingsgezinden, maar door het persoonlijk lezen van de Bijbel. Zonder dat iemand hemonderwees, gebruikte de Heere dat lezen in de Schrift voor hem.Wat ontroerend en tref- fend is dit. Zo zien we hoe belangrijk het is om de Bijbel te verspreiden. Ik geloof nog altijd dat dit de beste wijze is van evangeliseren: ‘Werp uw brood uit op het water en gij zult het vinden na vele dagen.’ Guido de Brès is na zijn bekering gaan zwerven, naar Engeland, naar Londen, waar hij de bekende Johannes à Lasco leerde kennen. Hij is in Duitsland terechtgekomen in Frankfort aan deMain, waar hij waarschijnlijk in vluchtig contact kwammet Johannes Calvijn. Uiteindelijk is hij naar Genève gegaan, en daar heeft hij aan de in 1559 gestichteAcademie gestudeerd.Hij heeft daar ‘aan de voeten’ van Calvijn onderwijs ontvangen en een scholing gekregen tot dienaar des Woords.Weet u wat Calvijn schreef aan de kerken in Europa toen zijn levenswerk, de Academie in Genève, eindelijk tot stand kwam? ‘Stuur ons maar hout en wij zullen pogen er pijlen van te snijden.’ Guido de Brès was zo’n pijl. Hij ging in Doornik wonen, gelegen in het huidige België. Hij had een pastorie, die niet te vergelijken is met de pastorie waar de dominees van tegenwoordig in wonen. Het was een bouwval. Zijn studeerkamer stond tegen de stadswallen, het was een houten tuinhuisje. In dat tuinhuisje heeft hij Gods Woord onderzocht, gestudeerd en ook een bibliotheek ingericht. Die bibliotheek is zijn dood geworden, dat wist hij toen nog niet. Daar heeft hij ook geschreven. Hij had er zoveel leed over dat de overheid dacht dat de gereformeerde religie eigenlijk hetzelfde karakter had als wat de weder- dopers verkondigden. Deze wederdopers kun je vergelijken met een rivier die zich ten tijde van de Reformatie bevond naast de grote stroom van de Roomse Kerk en naast de stroomvan het lutheranisme en het calvinisme.Die wederdopers hebben ontzettend veel kwaad gedaan aan de Hervorming. Ze waren zeer radicaal. Ze leerden dat een mens tot volmaaktheid kan komen, zonder zonden, en wie tot die volmaaktheid komt, is hersteld in de paradijs- toestand. Zo iemand leeft in de staat der rechtheid en heeft ook geen kleren meer nodig. U begrijpt het gevolg; naaktloperij op de Dam in Amsterdam en inleiding

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==