Het Heilig Avondmaal, ook voor mij?

10 We willen voor de beantwoording van pastorale vragen eerst luisteren naar stemmen uit de kerkgeschiedenis. Hoe sprak Calvijn erover?We willen daarna luisteren naar mensen alsWil- lemTeellinck, Wilhelmus à Brakel en Petrus Immens. Het is de moeite waard vervolgens te horen hoe de Erskines spraken over waardige disgenoten. Ten slottewillenweKohlbrugge daarover aan het woord laten. Voor die stemmen uit het verleden heb ik onder andere gebruik- gemaakt van de dissertatie van dr. A. de Reuver, Bedelen bij de Bron en van het handboek Bij brood en beker (Goudriaan, 1980). Na de stemmen uit de kerkgeschiedenis willenwe dieper ingaan op een aantal pastorale vragen. Daarbij gaan we uit van het avondmaalsformulier. Er komen vragen aan de orde als: Hoe diep moet mijn zondekennis zijn? Is kennis van Christus nood- zakelijk om aan te gaan? Moet er sprake zijn van een verzekerd geloof? Vervolgens willen we erop letten wat verachtering in de genade inhoudt en wat dat betekent voor de gang naar het Heilig Avondmaal. Ten slotte willen we een aantal lijnen trek- ken vanuit de gelijkenis van de koninklijke bruiloft (Mattheüs 22:1-14 enLukas 14:16-24). In deze gelijkenis gaat het allereerst over de prediking, maar er zijn ook heenwijzingen naar het Heilig Avondmaal. Moge de Heere deze publicatie tot zegen stellen. Zeist, januari 2017 Ds. J.J. van Eckeveld

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==