Gods beloften in het persoonlijk leven

7 Woord vooraf G OD heeft tot de mens gesproken en Zich daardoor aan de mens geopenbaard. Het feit dat de Heere, de grote Schepper van alle zienlijke en onzienlijke dingen, met Adam en Eva heeft gesproken voor de val, is al een nederbuiging van God tot de mens. Maar dat Hij na de val in zonde tot hen gesproken heeft van vergeving en herstel, is een onbevattelijke genade. Het zou toch recht geweest zijn als de Heere nooit meer iets van Zich had laten horen. God heeft na de zondeval een belofte van redding en herstel gesproken. Dit maakt Gods belofte zo belangrijk. De belofte van God was alles waar Adam en Eva op konden hopen en is alles waar wij op kunnen hopen. Een Evangelie zonder belofte is geen Evangelie. Ik heb gemerkt dat de kennis van Gods beloften te wensen overlaat. Er heerst ook veel verwarring over. Het wordt soms bijna verdacht gehouden om over de beloften van God te spreken. Dit heeft wel een achtergrond. Er is enwordt nog steeds lichtvaardig gesproken over Gods beloften. Velen hebben het alleen over Gods beloften, maar zwijgen over Gods eisen.Maar God spreekt met twee woorden tot ons.Hij komt tot ons met Zijn eis en Zijn belofte, of met de Wet en het Evangelie. Wij horen daarin wat Hij van ons eist en wat Hij ons belooft. Calvijn noemt dit de twee lippen waarmee God spreekt. Ze zijn niet van elkaar te scheiden. We kunnen Gods beloften niet waarderen en dierbaar ach- ten, zonder ook Gods eisen ter harte te nemen. De eis moet ons tot de belofte brengen. Ik hoop dat dit doormiddel van dit boek gebeurenmag. Er ligt een grote troost en rijkdom in Gods beloften. Er is geen nood zo groot of er is in de Bijbel een belofte voor te vinden.Wat doenwe onszelf tekort door niet opGods beloften te letten en daar niet werkzaammee te zijn! Dit is dan ook het volgende dat ik door dit boek hoop te bevorde- ren, namelijk een biddend en gelovig gebruikmaken vanGods beloften.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==