Gods beloften in het persoonlijk leven

17 ontfermen. Al in de eerste belofte tot Adam en Eva kwam dit aan het licht.De bron van al Gods beloftenmoet dan ook teruggebracht worden tot Gods welbehagen om zondaren genadig te zijn, die Hij in Christus tot de zaligheid heeft uitverkoren. Een belofte is de dadelijke bekendmaking van de wil Gods in Zijn beschrevenWoord aangaande al datgene, wat de Heere naar Zijn vrijmachtig welbehagen besloten heeft Zijn kinderen uit loutere ontferming te schenken. Comrie, Eigenschappen, blz. 377 Verborgen en geopenbaarde dingen De beloften openbaren de eeuwige liefde waarmee God Zijn uitver- korenen heeft liefgehad. Wat in Gods hart verborgen was, wordt in Zijn beloften aan het licht gebracht, namelijk zondaren wél te doen, die Hij heeft liefgehad met een eeuwige liefde. Zij zullen de beloofde zegeningen ontvangen.Dit voornemen kan niet verbrokenworden, niet door satans listen, en ook niet door de boosheid van de mens. Wanneer Israël Christus verwerpt, schijnt het alsof Gods beloften niet vervuld worden. De apostel schrijft dan echter: ‘Maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden’ (Rom. 11:7). Er loopt dus een directe lijn vanuit Gods verkiezend welbehagen naar het verkrijgen van de beloofde genade. Dit roept bij ons vragen op.Hoe kan ik hopen opGods beloftenwanneer die ten diepste toch alleen vervuld worden in de uitverkorenen? In onze beleving blokkeert dit de toegang tot de beloften vanGod.Hetmaakt die beloften, hoe dierbaar ze op zichzelf ook zijn, voor ons onbereikbaar. Ze zijn ten diepste toch bedoeld voor Gods uitverkorenen en worden toch alleen aan hen vervuld? Hetmaakt dat bij het lezen en horen verkondigen van Gods beloften er altijd een stem is, die zegt: ‘Ja, maar, dat is voor Gods uitverkorenen. Ik moet toch eerst weten tot de uitverkorenen te behoren, voordat ik van enige belofte van God gebruik kan en mag maken?’ Als gevolg daarvan laten wij Gods beloften ongebruikt liggen. Wat moeten we hierop antwoorden?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==