Gods beloften in het persoonlijk leven

15 Zij konden niet uit een andere bron zijn voortgekomen. God was niet verplicht gevallen mensen te redden. Niet één mens heeft recht op een belofte van zegen. God heeft nochtans beloften aanmensen gedaan. Dit kan geen andere oorsprong hebben dan Gods vrije wil en welbehagen. Als Godmet demens zou handelen op basis van strikte rechtvaardigheid, zou Hij de mens moeten straffen en verdoemen. De van God afgevallen mens heeft elke aanspraak op de gunst van zijn Schepper verloren. En we zijn ook onmachtig om iets te verdienen. ‘Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed’ (Jes. 64:6). Het motief om gevallen mensen te redden van het verderf is daarom voortgekomen uit Gods vrije goedheid en liefde. De reden voor het beloven van genade en zaligheid aan zondaren ligt dan ook geheel in God Zelf. Jezus zei: ‘Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U’ (Matth. 11:26). Calvijn zegt dat de beloften van zaligheid getui- genissen van Gods liefde zijn. Wanneer de Heere dus in Zijn beloften de mens oproept om de vruchten van Zijn goedheid niet alleen te ontvangen maar er ook over na te denken, verklaart Hij hem tegelijk Zijn liefde. En zo kan het niet anders of we komen er weer op terug dat elke belofte een getuigenis is van Gods liefde jegens ons. Calvijn , Institutie, III.2.32 Gods beloften zijn geschenken van God. Petrus schrijft: ‘Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn’ (2 Petr. 1:4). De mens heeft alle aanspraak op Gods gunst verloren, want hij heeft Gods zuivere, goede en heilige wet, die hij gehouden was te gehoorzamen, gebroken. Als God naar recht met de mens zou handelen, zou Hij hem moeten straffen en verdoemen. Alle gunst die een schuldig zondaar van God ontvangt, kan alleen voortkomen vanuit Gods onverdiende goedheid en genade. Gods beloften zijn daarom openbaringen van Gods verborgen wil en welbehagen. Zij komen voort uit Zijn verkiezende liefde. Deze diepe oorzaak van de zaligheid van zondaren is tegelijk ook de diepe oorzaak

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==