Geschiedenis van een scheuring

geschiedenis van een scheuring 17 organistenvereniging VOGG en de studentenvereniging CSFR. Zij hebben beide bijgedragen aan de doorbreking van het maatschappelijke en culturele isolement van de gemeenten. Deze positie geeft ons aanleiding om in het eerste hoofdstuk van deze studie hun ontwikkeling te volgen. Spanningen De uitbouw van het werk van het Landelijk Verband van Jongelingsverenigingen en dat van het Landelijk Verband van Zangverenigingen ging met spanningen in het kerkverband gepaard. Er waren ambtsdragers en gemeenteleden, die in het verenigingswerk grote gevaren zagen: ‘We gaan de Gereformeerde Kerken ach- terna’. 16 De snelgroeiende oplage van het blad Daniël – 5000 exemplaren – met ds. A. Verhagen als hoofdredacteur, overtrof enkele jaren die van De Saambinder , het officiële kerkelijke blad, geredigeerd door dr. Steenblok. Daarbij klemde bij de Goudse predikant de vraag of Daniël de gereformeerde leer wel zuiver vertolkte. Er waren in 1946-1948 in anderhalf jaar tijd drie botsingen voor het forumvan het kerkvolk waarbij dat in twijfel werd getrokken. 17 De zangverenigingen riepen eveneens verzet op. Ds. J. van den Berg gaf als voor- zitter herhaaldelijk aan dat hij zichzelf door krachten uit de gemeenten bedreigd voelde. Die dreiging 18 betrof ook de organisatie als zodanig. De classis Barneveld van 1 juni 1948 Direct na de oorlog tekende zich bij de Veenendaalse predikant R. Kok een nieuwe ontwikkeling af. In een reeks van dertien publicaties accentueerde hij de dierbaar- heidende algenoegzaamheidvanChristus enhet algemene aanbodvangenade.Hij beklemtoonde dat de beloften van het Evangelie aan alle kerkgangers geschonken zijn. Tegenover de steeds herhaalde conclusie van Steenblok in De Saambinder dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn, stelde Kok dat ze een zondaar als sneeuwvlokken 19 omde oren vliegen. Bij Kersten riepen dergelijke uitdrukkingen ernstige bezwaren op. Was er sprake van een nieuwe oriëntatie ten aanzien van de verbondsleer? Kersten diende zijn bezwaren in bij de classis Barneveld. Dat deden ook enkele leden van de gemeenten te Veenendaal en Ederveen. Op 1 juni 1948 vergaderde de classis. Die sprak in een oordeel van zeven punten uit dat de leer vande twee verbonden onveranderdwerd gehandhaafd. Kok stemde daarmee in. Op zijn verzoek formuleerde Kersten voor hem hoever het aanbod van genade zich uitstrekt. Kok kon die uiteenzetting volledig onderschrijven. Hij nam ook veertien uitdrukkingen uit preken en publicaties terug, die aanleiding konden geven totmisverstanden of dwaling.Daarop volgde de verzoening van alle betrok- ken partijen. 20 Ontwikkelingen in 1949 De verzoening te Barneveld wierp in de kerkenraad van Veenendaal geen vrucht

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==