Van hart tot hart

17 een herseninfarct gehad en heeft problemen met spreken. Soms heeft de patiënt moeite om te begrijpen wat er gezegd wordt van- wege de afasie. Het kost veel geduld om in deze omstandigheden tot een vorm van gesprek te komen. 3 Waarnemen en interpreteren Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat de bood- schap al wordt vervormd voordat de ontvanger er kennis van neemt. 4 Enkele voorbeelden van factoren die het proces beïnvloeden van de kant van de zender: - De zender wil informatie achterhouden. Hij brengt slechts een deel van de boodschap over en draait er een beetje omheen. - De zender weet niet precies wat hij wil of moet zeggen. Het is voor hem niet helemaal duidelijk wat hij moet overbrengen. - De zender is met zichzelf bezig. Hij brengt een bezoek, maar is met zijn eigen vragen bezig. - De zender spreekt een andere taal dan de ontvanger. Als we de boodschap duidelijk willen maken, moeten we in woordgebruik en zinsbouw verstaanbaar zijn. Enkele voorbeelden van factoren die het proces beïnvloeden van de kant van de ontvanger: - De ontvanger selecteert en neemt op wat hem bekend voorkomt. - De ontvanger accepteert gemakkelijker berichten die passen bin- nen zijn referentiekader (opvattingen, waarden en normen). Onze interpretaties kunnen onjuist zijn. Bijvoorbeeld: - Acceptatie van onvolledige informatie. Net doen alsof u het wel begrijpt. - Te snel begrijpen en reageren. 3. L. Terlouw, Wie komt er vandaag?, hoofdstuk 22: Communicatieproblemen. 4. Kees van Meer e.a., Elementaire sociale vaardigheden, hoofdstuk 1.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==