Van hart tot hart

15 staan vanuit de zender, vanuit de ontvanger of vanwege kanaalruis. In figuur 2 wordt aangegeven dat persoon A en persoon B informatie aan- reiken vanuit een eigen waarden- en normenpatroon. We noemen dat ‘referentiekader’. Een voorbeeld: persoon A, een dame van 40 jaar, belt om een afspraak te makenmet persoonB, depredikant vandegemeente. Ophet afgesproken tijdstip staat de mevrouw voor de deur, gekleed in een spijkerbroek en nogal opgemaakt – een outfit die in reformatorische kring niet zo gebrui- kelijk is. Ze wil graag medewerking van de kerkenraad bij een onderzoek onder catechisanten. Uit haar reacties blijkt dat ze communiceert vanuit een ander referentiekader dan de predikant. Ook ‘kanaalruis’ kan een rol spelen. Haar spreken en haar lichaamstaal brengen ruis teweeg. Wat stoort de communicatie? De volgende voorbeelden laten zien hoe ruis of storing ontstaat en hoe daarop gereageerd kan worden. Vóór het verzenden van de boodschap U komt bij een oudere mevrouw in het verpleeghuis. ‘Zo, daar ben ik weer’, zegt u bij binnenkomst. ‘Laat u dat “weer” maar weg’, reageert mevrouw. ‘U zei de vorige keer: Ik hoop u snel weer een bezoek te bren- gen. Dat is alweer maanden geleden.’ U legt uit dat u het erg druk heeft gehad. ‘Dat zegt iedereen’, antwoordt mevrouw. ‘Intussen lig ik hier maar alleen.’ Liefdevolle woorden zijn nodig om de ‘ruis’ weg te nemen. Tijdens het verzenden van de boodschap – Van de kant van de zender – U bent (te) laat van huis gegaan en u hebt hierna nog een afspraak. Gevolg is dat u onrustig op uw stoel naast de zieke zit. U wilt snel tot uw doel komen. Intussen kijkt u op uw horloge. De zieke ziet dat en vraagt of u haast heeft. In deze situatie is het belangrijk dat de pastor een keuze maakt: óf u neemt tijd voor het gesprek, óf u geeft aan dat u weinig tijd hebt en ditmaal een kort bezoek brengt. – Van de kant van de ontvanger – De lichamelijke conditie vanmevrouw

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==