De verborgenheid van het geloof ontsloten

12 hem in de heerlijkheid is, heeft opgemerkt dat hij heel vaak de mensen de haren ten berge deed rijzen. De Heere maakte daarbij niet alleen Zijn woord waar dat Hij het zwakke van de wereld kan nemen om het sterke beschaamd te maken, en dat Hij uit de mond van zuigelingen Zijn lof kan bereiden, maar ook kan bepalen - wat de bedoeling scheen te zijn - om zó vanuit de school een jongeman te zenden om de traagheid van Zijn volk te bestraffen. Het was opdat de ouderen meer beschaamd zouden staan en de jongerenmeer bevreesd zouden zijn. Evenmin denken we dat dit alles was. Echt, wanneer we de mate van de genadegaven beschouwen, de talenten en de bevinding die de Heere aan deze jongeman schonk, en dan zien met welk een nederigheid, zelfverloochening, ernst, zorg- vuldigheid, ijver, gezag en gematigdheid hij werd geholpen om in de korte tijd van zijn bediening met deze talenten om te gaan, dan kunnen we terecht zeggen dat de Heere hem heeft gezonden om velen van ons in de bediening ten voorbeeld te zijn, ons die lang vóór hem in de wijngaard van onze Meester zijn gekomen, en na hem uit de wijngaard zullen gaan. Het leek er voor ons werkelijk een beetje op alsof de Heere in deze tijd een klein kind nam en dat plaatste in het midden van Zijn twistende discipelen, opdat juist zij die de meesten onder ons wilden zijn, de minsten zouden worden, om iets van hun eigen zwakheid te zien. Wat dit werkje betreft: wat u er ook in zult aantreffen, het spreekt voor zichzelf. Terwijl veel geschriften in de wereld zich opdringen aan de pers, heeft de pers dit geschrift met kracht in de wereld gebracht. Een jonge student heeft vanuit zijn goede drang om Gods volk te stichten, en zonder twijfel ook vanuit zijn hoge achting voor de dierbare nagedachtenis van

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==