De verborgenheid van het geloof ontsloten

20 zullen omhelzen. Hij roept het woord van Jesaja 45 vers 22 uit: Zie op Mij, zie op Mij (Eng. vert.). O, moeten we niet de engelen en de vierentwintig ouderlingen rondom de troon ertoe oproepen om ons te helpen als wij ons erover verwonderen dat er ooit een gebod als dit werd uitgevaardigd, om te geloven in de Naam van de Zoon van God, nadat wij het eerste en oorspronkelijke gebod overtreden hadden, om niet van de verboden boom te eten? Was dit het niet, dat waarlijk de barmhartigheid zou roemen tegen het oordeel? O, moeten we ons niet verwonderen over de kostbare eed van het eeuwigblijvend verbond, waarbij de Heere heeft gezworen dat Hij geen lust heeft aan de dood van zondaren? Wat, dunkt u, zullen de gedachten van de arme Adam zijn geweest toen de leer van vrije genade en van de gekruisigde Christus Jezus, de Zaligmaker, voor hem in het paradijs werd verkondigd? Wat was het een verrassing van Godswege dat de hemel vrede verkondigde voor de aarde, nadat de aarde de oorlog aan de hemel had verklaard! Was dit geen diepe stap van nederbuigendheid, om te zien dat een beledigde God aan een schuldige zondaar vrede en welbehagen verkondigde? Wat kon Adam, die zichzelf in het verderf stortte, denken over deze morgenstond en deze eerste bekendmaking van het eeuwigblijvend verbond? Christus geeft in de morgen van de tijd als het ware uiting aan de oneindige liefde die voor de grondlegging der wereld in Zijn innerlijk en in Zijn dierbare hart rustte. Wij weten niet of het onbegrensde van Zijn liefde, het eeuwige van Zijn liefde dan wel het vrije van Zijn liefde het grootste wonder vormt. Zeker is echter wel dat deze drie samengevoegd, een weergaloos en eeuwig wonder vormen. Zou iemand van u de vraag willen stellen wat de waarde van Christus is? We zouden geen antwoord kunnen geven dat zo

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==