Paspoort van het Koninkrijk

11 - 1 - De instelling en bediening van de Heilige Doop I K ben gedoopt... Menig lid van de christelijke kerk staat daar nauwelijks bij stil. Anderen verwijzen bij de vraag of ze een christen zijn enkel en alleen naar het feit dat zij als kind gedoopt zijn. Tegenstanders van het bedienen van het sacrament van de Heilige Doop aan kleine kinderen beklemtonen juist dat de Doop het stempel is op onze geloofskeuze. Terwijl je als kind de Heilige Doop passief ondergaat, ben je naar hun mening actief als je jezelf op volwassen leeftijd laat dopen. Hoe oordeelt de Schrift hier nu over?Wat is volgens het Nieuwe Testament de betekenis van de Heilige Doop? Wie mogen er volgens het Nieuwe Testament gedoopt worden? En wat wordt van volwassenen gevraagd als zij door middel van het ontvangen van het sacrament van deHeiligeDoop tot de kerkwensen toe te treden? In het Nieuwe Testament vinden we geen uitdrukkelijk bevel omkinderen van christenouders te dopen. Evenminwordt het verboden. Kunnen we vanuit het geheel van de Schrift dan ook een uitspraak doen over het dopen van kinderen? Allereerst denken we na over de betekenis van de Heilige Doop. Mede vanuit de betekenis ervanwordt duidelijk aanwie deDoop mag worden bediend. Bij de beantwoording van de vraag zal ik aantonen dat vanuit het geheel van de Schrift er veel meer voor te zeggen is om kinderen van christenouders te dopen dan hen

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==