Tot Zijn eer - liedbundel

8  Bij veel liederen is een bovenstem gemaakt. Er is in de bundel een rijk geva- rieerd aanbod aan tegenstemmen, zowel instrumentaal als vocaal. De moei- lijkheidsgraad van deze tegenstemmen varieert. De vocale tegenstemmen zijn over het algemeen niet te moeilijk.  Veel liederen zijn voorzien van gitaarakkoorden. Hier ligt echter een moeilijk punt. Eigenlijk moet je bij het maken van een liedbundel kiezen voor het or- gel óf voor de gitaar. Voor de gitarist is de akkoorddichtheid van de organist te hoog. Vanuit pure gitaarakkoorden kan geen mooie liedzetting worden ge- maakt. Het zwaartepunt ligt nu iets meer bij het orgel dan bij de gitaar.  Bewust hebben we gekozen voor aansluiting van de gitaarakkoorden bij de liedzetting, zodat er samen kan worden gemusiceerd. Een bundel met aparte gitaarakkoorden, die dan vaak strijden met de liedzetting, was voor ons geen optie omdat we het samen musiceren voorrang hebben gegeven.  Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daarvoor minder geschikt zijn.  Alle liederen zijn voorzien van maatstrepen. De psalmen worden vaak zonder maatstrepen genoteerd. Omdat dit voor de instrumentale speler moeilijker is en minder houvast geeft bij het spelen, hebben we ervoor gekozen ook bij de psalmmelodieën maatstrepen te plaatsen. Een vaste maatsoort in één psalm is echter lastig, want de accenten wisselen sterk zodat veel maatwisselingen het gevolg zijn. We hebben aansluiting gezocht bij de bundel van de Neder- landse Hervormde Kerk die in 1938 is verschenen. In deze bundel wordt op een goede manier de maat weergegeven. We hebben er wel voor gekozen om als ‘slag’ de halve noot aan te houden. Dit is de reden dat bij de psalmmelodieën een 1 met een halve noot staat genoteerd als maatsoort. Muziek is kiezen. Dat geldt zeker voor het samenstellen van een liedbundel. Waar- om het ene lied wel en het andere niet? Waarom een bewerking op die manier en niet anders? Met deze verantwoording hebben we een kijkje gegeven in de ‘keu- ken’ en hebben we onze keuzes gemotiveerd. We hopen dat iedereen die de bundel gebruikt, zal zingen en musiceren vanuit het hart, vanuit ‘de volheid van het gemoed’, omdat het genadewerk van God bezon- gen moet worden tot Zijn eer. Aagtekerke, januari 2013 Jan Wisse

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==