Biddend belijden

- 17 - Ook bedoeld als herinnering aan die bijzondere gebeur- tenis in je jonge leven. Het is misschien wel het doop- vont dat je iedere zondag voor in de kerk ziet staan. Ook als er geen doopdienst is, dient het doopvont daar te staan. Hierdoor worden we iedere keer herinnerd aan Gods verbond. Hoeveel kinderen, en misschien ook wel volwassenen, zijn er niet met het water uit dit doop- vont gedoopt! Het doopvont is een stille getuige van Gods trouw. Het vaak lauwe doopwater, dat een koster in het doop- vont doet, is gewoon schoon leidingwater. We hoeven niet, zoals bij ons Koninklijk Huis, water uit de Jordaan over te laten komen. Ook onderdompeling is geen ver- plichting. Er zijn mensen die denken dat de doop door onderdompeling bijbelser is dan de doop door bespren- keling. Onderdompeling symboliseert nadrukkelijker waar het in de Doop over gaat: met Christus te worden begraven en weer op te staan. Maar men vergeet hierbij dat Christus niet in een gedolven graf werd begraven, maar in een rotsgraf. De besprenkeling aan het voor- hoofd daarentegen symboliseert treffend de besprenke- lingmet reinwater uit Ezechiël 36 vers 25: ‘Dan zal Ik rein water op u sprengen en gij zult rein worden; van al uw onreinheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.’ In het Oude Testament werden de zonden van het volk afgewassen doordat de hogepriester op Grote Verzoen- dag het bloed van het offerdier sprenkelde op het ver- zoendeksel! Dat was een verwijzing naar de kruisdood van Christus, waar het bloed van het grote Offerlam gesprenkeld werd. De doop is daarvan een teken. Ook in het Nieuwe Testament wordt over deze besprenke- w a a r i s j e d o o p k a a r t ?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==