Het zien op Jezus

23 almachtig, en van het Lam Dat in het midden van hen is! En o, wat een over- denkingen, komen tot een aanblik van het verstand, omhelzen, liefhebben en verwondering keren naar Hem terug in een cirkelgang van heerlijkheid!’ Welnu, als dit de plicht is der heiligen die volmaakt zijn in heerlijkheid, volgen wij hen dan niet in onze navolging om iets van de hemel gewaar te worden, ook in ons zien op Jezus? Ik schrijf wat ik in zekere mate heb ondervonden en waar- van ik hoop nog meer te ondervinden. En daarom, wie u ook bent die dit leest, ik smeek u: kom, verwarm uw hart aan dit gezegende vuur! O, kom en ontdek de kostelijke olie van Jezus Christus! O, kom en zit onder Zijn schaduw met grote lust! O, dat alle mensen, in het bijzonder zij in wier handen dit boek komen zal, heden zich zouden werpen op de beoefening van deze evangelische daad: te zien op Jezus! Als zij hierin niets van de hemel ontdek- ken, zal mijn bekwaamheid mij ontbre- ken. Laat hen dan slechts bidden opdat, als zij op Hem zien, er zo een heilzame werking van Hem kan uitgaan om hun zielen te vervullen. Lezer, nog één ding heb ik u te zeggen. Wilt u weten hoe u deze plicht gedurig moet volbrengen – evenals u uw mor- gen- en avondgebed doet? Het zou niet ongepast zijn als u elke dag, ’s morgens of ’s avonds, een gedeelte van deze plicht op u zou nemen – misschien over meerdere tijdstippen verdeeld, maar ten minste gedurende enige tijd achter elkaar. Ik ken sommige mensen die de gehele dag door in het verborgene die twee nood- zakelijke plichten van overdenking en gebed volbrengen. Wat het onderwerp van hun overdenking is, daarvan ben ik niet geheel zeker. Maar de ondervinding leert ons het volgende: Of het nu zaligheid of rampzaligheid is, zonde of genade, of wat dan ook, als we ons voortdurend of herhaaldelijk oefenen in één en hetzelfde onderwerp, zijn we geneigd achteloos, koud of vormelijk te worden. En de re- den is dat één zaak snel vermoeit, tenzij dat Ene alles is: Christus, want Hij is alles en in allen (Kol. 3:11). Indien u dan eens op een dag deze Jezus Christus tot uw Voorwerp zou maken om te (1) kennen , (2) overdenken , (3) ver- langen , (4) hopen , (5) geloven , (6) bemin- nen , (7) verblijden , (8) aanroepen en (9) gelijkvormig te worden , in Zijn verschei- dene perioden van (a) onderhandeling van eeuwigheid , (b) beloofde Messias , (c) geboorte , (d) leven , (e) dood , (f) opstanding , (g) hemelvaart en zitten ter rechterhand Gods , (h) voorbede en (i) wederkomst – als u deze negen punten achtereenvolgens in de negen verscheidene perioden zou overdenken, zodoende iedere dag op Jezus ziende van het begin tot het einde, dan geloof ik dat u nooit uzelf zou vermoeien. En waarom niet? O, er is een veelzijdig- heid in deze zaak om daarop te zien en er is een verscheidenheid in de wijze van het zien op deze zaak. Zo zou u bijvoorbeeld een dag uw ken- nen van Jezus kunnen beoefenen in Zijn voortzetting van het grote werk van uw zaligheid in de onderhandeling van eeu- wigheid. De volgende dag zou u Jezus kunnen overdenken in dat opzicht. De dag daarna zou u kunnen verlangen naar Jezus in dat opzicht. De volgende dag zou u kunnen hopen op Jezus in dat opzicht, enzovoort, totdat u aankomt bij de laatste dag van het werk, dat aldus in totaal 81 dagen zou tellen, buiten beschouwing la- tend de uitgebreide behandeling van het Voorwerp en Deszelfs handelingen bij AAN DE LEZER

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==