Wat is het doel van mijn leven?

11 1.Waarom leef ik eigenlijk? Een meisje van een jaar of acht, negen, schreef me eens een briefje: ‘Dominee, waarom leef ik eigenlijk?’ Het ontroerdeme diep. Een klein kind, met zo’n diepe vraag. ‘Waarom leef ik eigenlijk?’ Wat is het doel van mijn leven? Eten, drinken, een beetje vreugde, veel verdriet, een poosje leven en dan? Ja, dat is zeker, sterven. En dan? Eindigen in de eeuwige rampzaligheid? Het doel gemist. Of door genade ingaan in de eeuwige heerlijkheid? Het doel bereikt. Wat is het doel van je leven? Dat is uit de Bijbel volstrekt duidelijk. God, je Schepper, kennen, liefhebben, eren en prijzen. Helemaal van Hem zijn, helemaal voor Hem zijn. Met heel je wezen opHem en Zijn eer gericht zijn. Dat is hét doel. Gods beeld Zo heeft God ons eenmaal geschapen in het paradijs. Geschapen naar Zijn beeld. Wat betekent dat? Dat betekent eenvoudig dat we God kenden zoals Hij werkelijk is. Het betekent dat we in de rechte verhou- ding met Hem stonden, dat we volkomen zuiver en Hem toegewijd waren. Alleen zo kan je beantwoorden aan het doel. Doelmissers Dat doel ben je kwijtgeraakt. Na de val in het paradijs zijn we allemaal doelmissers. We zijn totaal op onszelf gericht. We staan zelf in het middelpunt van ons denken, willen, voelen, doen en laten. De zondeval is diep, radicaal en totaal.We kennenGod niet meer zoals Hij werkelijk is.We staan schuldig tegenoverHemen zijndaarombang voor Hem. We zijn verdorven tot in het diepst van ons wezen. Heb je dat zo al eens gezien en beleden voor God?

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==