9789033131127

11 triomfantelijk teruglopen. ‘Ziezo, gelukt!’ roept ze. ‘Kom maar op met die zak snoep!’ Ze grijnst naar Jeppe. Het ishet laatstekwartiervanderekenles.Fienconcentreert zich op een som, die over procenten gaat. Ze tuurt naar de balkjes.Er staanervijfwaarvanervier zijn ingekleurd.Hoe- veel procent is er ingekleurd? Fien kauwt op haar potlood. Ieuw, gum in haar mond. Zou Sil het antwoord wel weten? Fien kijkt naar de juf, maar de juf kijkt in een tijdschrift. Op de omslag staan plaatjes van heel veel afval. Zou het weer over de plastic soep gaan en hoe slecht het met de wereld gaat? Fien knippert met haar ogen en friemelt aan haar handen. Die nare plastic soep ook. Sil kijkt Fien vragend aan. Zijn wenkbrauwen gaan een stukje omhoog alsof hij wil zeggen: wat is er aan de hand? Fien kijkt in Sils schrift, maar Sil is nog niet bij de moei- lijke procentensom. ‘Oké jongens, doe jullie schriften maar dicht.’ De juf gaat staan en loopt naar het digibord. Fien kijkt op de klok. Nog een kwartier, dan is de school uit. ‘Ik wil jullie nog wat laten zien over de plastic soep waar we het vanochtend over hadden.’ De juf klikt het filmpje aan. ‘Let goed op en bedenk ondertussen wat we eraan kunnen doen.’ Er komt een meneer in beeld. Hij heeft een klein, rond brilletje op. De man vertelt over het klimaat en de verandering daar- van en hij benadrukt vooral dat de mensen daar wat mee moeten doen. Zijn stem klinkt hard en een beetje scherp.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==