9789033129742

10 om. Hij ziet Esmee al voor zich met een hoofddoekje. ‘Zat je te slapen?’ fluistert Esmee. Samuel voelt zijn gezicht warm worden. Maar goed dat ze niet weet waar hij net aan dacht. ‘Voor we pauze gaan houden, moeten we nog iets bespreken,’ zegt de meester. ‘Zoals jullie weten, hebben we binnenkort project.’ ‘Yes!’ roept Thomas door de klas. ‘Wie weet al waar het over gaat?’ vraagt de meester. Juliette steekt haar vinger op. ‘Over reizen.’ Dat weet ze natuurlijk van haar moeder. JufTirzah is de direc- trice van de school.Toen Samuel met zijn vader kwam kennis- maken op deze basisschool had ze hen vriendelijk ontvangen en de hele school laten zien. ‘Ik hoorde net van meester Bram dat groep 7 het over de ont- dekkingsreizen van Columbus doet,’ zegt de meester. ‘Wij moeten natuurlijk ook een onderwerp hebben.’ Een paar kinderen steken hun vinger op, maar de meester gebaart dat ze die weer naar beneden moeten doen. ‘We doen het net als vorige week,’ zegt de meester. ‘Jullie mogen om de beurt een idee op het bord schrijven, maar er mag ondertussen niet worden gepraat.’ De meester klapt de twee whiteboards, die aan de zijkant van het digibord zitten, naar binnen. Hij tekent een rondje en schrijft met een zwarte stift ‘reizen’ in het midden van de cirkel. In het klaslokaal in Syrië hadden ze geen whiteboard of digi- bord, alleen een groen krijtbord. En natuurlijk meester Sha- nati, die altijd naar tabak rook en een snor had die zijn boven- lip onzichtbaar maakte. Soms liet hij je wel een halfuur met je handen boven je hoofd tegen de muur van het lokaal staan als je niet oplette. Gelukkig is meester Derrick lang niet zo streng.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==