Van hart tot hart

20 Communicatieregels Ter afronding van dit hoofdstuk een tiental belangrijke communicatie- regels: 1. Een goede communicatie begint daar waar men zich openstelt voor de ander. Dat wil niet zeggen dat we instemmen met de visie van de ander. 2. Voor een goede communicatie is tijd nodig. Dat lijkt meer vanzelf- sprekend dan het is. We kunnen zo druk zijn dat we niet tot een rus- tig gesprek kunnen komen. 3. Een goede communicatie vraagt een luisterhouding. Luisteren doen we niet alleen met onze oren, maar ook met onze ogen en ons hart. 4. Voor een goede communicatie is het nodig elkaar serieus te nemen. Dit houdt in dat we interesse hebben voor het verhaal van de ander. Miscommunicatie en irritatie moeten bespreekbaar zijn. 5. Bespreek meningsverschillen niet in verwijtende, maar in positieve zin. Generaliseer niet en stel niet te vaak de waarom-vraag. We zijn in onze communicatie geneigd om (verkapte) verwijten te uiten. 6. Laat communicatie niet ‘uitwaaieren’. Pas op voor allerlei zijwegen. Probeer in het gesprek tot de kern te komen. 7. Lees geen gedachten van uw gesprekspartner. ‘U denkt zeker ...’ is per definitie fout. We weten niet wat onze gesprekspartner denkt. 8. Communiceer helder door zinnen af te maken. Het vertroebelt de communicatie als een van beiden de gewoonte heeft om onvolledig te formuleren. 9. Spreek met iemand in uw omgeving over uw wijze van communice- ren. Deze vorm van feedback kan zeer verhelderend zijn. 10. Laat in communicatie waardering voor de ander doorklinken. Een compliment is een blijk van waardering.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTA4OQ==